Fonera op zonne-energie (fonera op 12 volt?)

Nederlandstalig Fonero Bijeenkomst

Moderator: Skynetbbs

Fonera op zonne-energie (fonera op 12 volt?)

Postby Sjamphon » Sun Mar 04, 2012 8:56 pm

Hallo allen,

Kan ik een Fonera 2200 ook direct op een auto accu aansluiten? ( 12 volt ipv 7 volt )

Ik heb al jáááren een aantal fonspots in gebruik thuis en op 't werk.
Nu heb ik ook al jááaren een ongebruikt zonnepaneel liggen. Het is krijgertje, waarmee je géén 220volt krijgt, maar 't is een paneel waarmee je bijv. tuinverlichting kunt laten werken, en voorzien van een 12 volt auto accu.
Ik heb vandaag eindelijk het zonnepaneel op het garagedak gezet, en de bekabeling naar binnen gebracht (via de zelfde weg als mijn fontenna naar buiten gaat :) ) Het zonnepaneel heeft ongeveer een halve vierkante meter oppervlakte en kan bij volle zonnekracht 40 Watt energie leveren. ( dus dat is ruim voldoende om de Fonera te voorzien van voldoende backup gedurende de nacht )

Nu wil ik graag mijn thuisnetwerk volledig op zonneenergie laten draaien: switches, hubs, modem en Fonera's. Ik heb 3 'La Fonera's type 2200 ( dus adapter = 7 volt ). De switches die ik in gebruik heb willen graag 9 volt, en het (Tele 2) ADSL modem heeft een 12 volt adapter.
Meestal hebben dit soort apparaatjes een eigen spanningsregelaar, zodat bij afwijkende voltages ( of sterke ruis door goedkope, brakke adapters ) de boel toch blijft werken.

Kan de Fonera 2200 ook met 12 volt worden aangesloten? Ik heb nog niet gemeten wat het werkelijke voltage van de accu is, dat zal echter waarschijnlijk bij een volle accu zo rond de 13,5 volt zijn.
En zouden jullie het aandurven om bijv. een 9volt switch ( wisselspanning ) te voeden met 12 volt gelijkspanning? (ervanuitgaande dat er een interne gelijkrichter aanwezig zal zijn?

Of ga ik nu gewoon alles in huis frituren?
Sjamphon

Re: Fonera op zonne-energie (fonera op 12 volt?)

Postby Skynetbbs » Sun Mar 04, 2012 10:10 pm

als het een FON2200 is en geen 2100.... ja dan kan je het 12V geven

FON2100: 5V - Internally this is regulated to 3.3V by a linear regulator, so it will probably work on anything from 4 to 6V. But higher voltage will add to the heat issues of the device.
FON2200: 7.5V (small connector) - Internally this is regulated to 3.3V by a switched regulator, so it will probably work on anything from 4 to 16V, without adding to heat. A 12V supply voltage is proved to work.
Skynetbbs

Postby Sjamphon » Sun Mar 04, 2012 10:25 pm

*Klik*

En werkt!

Ligt nu nog aan de (vrij lege) accu. Morgen mag de zon 't boeltje gaan opladen.
Ook de switch (die 9vdc vraagt) ligt aan het 12 volt infuus.

Solar Powered: 1 Fonera, 1 Switch
Nog aan te sluiten:
2 Fonera's, 1 Switch, 1 Modem.
Maar ik moet eerst een gat boren door een spouwmuur om de solar-power naar binnen te brengen.
Sjamphon

Postby Skynetbbs » Mon Mar 05, 2012 10:38 pm

foto's?
Skynetbbs

Postby Sjamphon » Wed Mar 07, 2012 9:46 am

Foto's volgen nog.
Sjamphon

Postby Sjamphon » Wed Mar 07, 2012 9:13 pm

Beetje donker voor foto's van het dak, helaas.

Het is echter wel gelukt om naast een verwarmingspijp een 12volt kabel te trekken. 2e fonera 2200 nu ook op solar powerrrr!
3e fonera thuis gaat m niet worden, want deze staat ipv in de kelderkast, juist op zolder ( dakantenne oost ). Daar krijg ik geen 12 volt bekabeling heen getrokken zonder dat vrouwlief begint te zagen. Daarnaast betekend dat ook dat ik mezelf de kruipruimte in moet wurmen en heel wat meters bekabeling moet gaan aanleggen. Dat gaat m (voorlopig) niet worden, al krijg ik er nu al zin in. Misschien dat power-over-ethernet nog een optie is?

*edit* http://www.dirix.nu/passivepoe/products.html -> passieve POE -> injector en splitter gebruiken om via de bestaande utp bekabeling de fonera op 't dak te voorzien van zonne-stroom? Dat bespaard mij een keer wroeten in de kruipruimte (want ethernet kabel heb ik al eens naar het dak getrokken).. Zou dit werken? *einde edit*
*edit 2* Contact met Marc Dirix opgenomen, 2 setjes besteld. Ben benieuwd. Ook de mediaplayer in de woonkamer draait op 12v gelijkstroom.. en heeft een utp aansluiting*

Helaas blijkt de switch die ik bij het modem in gebruik heb voorzien te zijn van een 9 volt wisselstroom: Zou die ook op 12volt gelijkstroom draaien?
Sjamphon

Postby evharten » Thu Mar 15, 2012 8:11 am

Een switch met wisselstroom ? dat zou dan de 1e zijn in mn leven die ik zie ;)
Meestal zijn switches wel intern geschermt voor hogere spanningen, maar 100% zeker kan ik het niet zeggen, gezien dit afhangt van de soort switch en merk en type dus.
evharten

Postby Sjamphon » Thu Mar 22, 2012 9:12 am

De beloofde foto's :

Fonera: Door de spiegeling misschien niet zo goed te zien,maar de Fontenna rechts in beeld in aangesloten op een Fonera (2200) die onder het daklicht is gemonteerd.
Fontenna: Gericht op de straat. De 'houder' van watervast multiplex is duidelijk aan vervanging toe, want begint na 2 jaar te 'buigen'.
Zonnepaneel: Ouder paneel van ongeveer 0,5 m2. Omdat een frame ontbrak heb ik 'ff' snel een rekje gemaakt. Bij proof-of-concept wordt de hoek nog vergroot naar +/- 36 graden ( nu 15 ).

LCC-Mini -> De regelaar. "Neste" bestaat niet meer of is al weer opgegaan in een groter geheel. Volgens 'the interwebs' is het ooit gelieerd geweest aan een grote olie-maatschappij (Shell?).

Auto-Accu -> Spreekt voor zich?

Er mag 'maximaal 60 watt' total power worden aangesloten: Ik neem aan dat ik dat met 3 fonera's, een media-player en wat switches niet ga overschrijden :) (MediaPlayer is géén volwaardige HTPC, maar een embedded Linux 'doosje')

De media-player in de woonkamer en de fonera op zolder zijn inmiddels via PoE aangesloten en werken naar behoren.
De accu op de foto bleek ook 'te oud' of in iedergeval te weinig opslag capaciteit te hebben: Bij een minder zonnige dag ging 's nachts de boel uit. Ik heb een 2e accu erbij gezet ( ook een oud beestje ) maar met de zonnige dagen deze week heb ik nog niet kunnen testen of het nu wel voldoende is voor een paar donkerdere dagen.
Attachments
AutoAccu.jpg
AutoAccu.jpg (174.03 KiB) Viewed 2528 times
LCC-Mini - Neste regelaar.jpg
LCC-Mini - Neste regelaar.jpg (204.29 KiB) Viewed 2528 times
Fon_Zon_Tenna.jpg
Fon_Zon_Tenna.jpg (166.77 KiB) Viewed 2528 times
Sjamphon

Postby Fokko » Thu Mar 22, 2012 10:39 am

Leuk en bedankt voor de foto's! Je hebt me wel op een idee gebracht om mijn thuisnetwerkje op zonne energie te laten werken, maar heb geen idee hoe ik het een en ander moet berekenen. Volgens mij, maar ik kan en verschrikkelijk naast zitten bereken je het wattage van een apparaat van 12v en 1 amp. door 12 te vermenigvuldigen met 1. De uitkomst daarvan is 12 dus 12 watt.
In mijn geval (modem, router, 2 x wrt54gl, allen 12v 1 amp) zou dat denk ik dan 48 watt zijn. Maar goed dan weet ik nog niet hoe ik dat moet vertalen naar zonnepaneel, accu etc. om het netwerkje 24 uur per dag te laten werken op zonne energie en wat ik daar voor nodig heb.

Mogelijk dat iemand op dit forum daar een antwoord op heeft?

Bedankt
Gr
Fokko
Fokko

Postby Sjamphon » Thu Mar 22, 2012 3:05 pm

Waar je nog aan moet denken, en dat is gelijk de reden waarom ik het niet heb proberen te berekenen, waar waarom ik gewoon 'trail and error' toepas:

Hoeveel uren zon heb je op een dag?
Hoeveel 'watt' komt er per dag via het paneel binnen?

Is namelijk nogal afhankelijk van de hoek die de zon heeft t.o.v. het paneel ( volle zon er loodrecht op = maximale instraling = maximale opbrengst ). Tussen 1 januari en 31 december draait de stand van de zon, is er bewolking, mist, schaduw van omliggende gebouwen etc etc.
Volgens de specificaties op het zonnepaneel zelf (of het verschimmelde handleidings'briefje' ) levert het paneel maximaal 38 watt.
De rest van de tijd dus minder (''s nachts zelfs véél minder :) )

Wat ik dan weer wel kan aflezen: De opslagcapaciteit ( theorie, wanneer nieuw) van de gebruikte accu's, en de 'dikte' van de zekering tussen schakelkastje en accu. Deze is 7,5 ampere.

Bij 12 volt x 7,5 ampere = 90 watt ( http://www.rapidtables.com/convert/elec ... o_Volt.htm )
(De accu heeft echter een spanning tussen ongeveer 11 en 14 volt, maar goed: we rekenen maar gewoon met de algemene 12volt spanning)

Bij meer dan 90 watt afgifte (of opname) door de accu zal de zekering smelten.
Gegeven dat er 60 watt als maximum aansluitcapaciteit staat vermeld op de schakelkast, is dit ook een mooie veilige marge ( 50% overload = safety switch )

De adapter van één fonera trekt minder dan 4 watt op 230 volt. Er staat 0,3 Ampere op de adapter (gloof ik). Als ik voor elke 4 watt verbruik die ik bij 230 volt meet met mijn stroomverbruikmeter, ongeveer 0,5 ampere aanneem als opname door het apparaat dan maak ik een volgens mij een ruime overschatting.

Huidige lijst:
3x fonera = 1,5 ampere (gok)
1x medieplayer = 1,5 ampere aan en 1 ampere uit ( gok )
1x switch = 0,5 ampere.

maximaal verbruik: 4 ampere?

Ach, weet je wat? Meten is weten. Ampere's meten kan ik natuurlijk ook gewoon met een multimeter IN het circuit. Keep u posted :)
Sjamphon

Postby Sjamphon » Thu Mar 22, 2012 3:17 pm

Gemeten, Gamma (elro) multimeter:
tot 10 Ampere, ongezekerd: 0,15 Ampere.

Dus, ook even via de gezekerde aansluitmogelijkheid gekeken (tot 200mA).
Fonera 2200 gebruikt niet meer dan 0,2 Ampere in ' aan ' stand ( volledige boot doorlopen, tot in idle met detecteerbaar wifi signaal ).

Tijdens daadwerkelijke data overdracht ligt het mogelijk wat hoger: Niet getest. 0,3 Ampere stroomopname is dus niet heul gek als 'educated guess'

3x 0,3 = 0,9 Ampere voor het draadloze netwerk.
Bij een accu capaciteit van 44aH moet de boel dus, met een volle accu, 49 uur vooruit kunnen. Dat is dan dus 2 volle dagen zonder zon.
Sjamphon

Postby evharten » Fri Mar 23, 2012 7:37 am

Ik ben hier zelf ook bezig met een Fonera + 15dBi buitenantenne op zonne energie, ik heb gekozen voor een 12V accu van 3,2Ah, het maximale wat de Fonera SIMPL vroeg was 4Watt in use.
Ik heb een paneel gekozen van 12V, 20Watt, hiermee berekend dat ik ongeveer een uur of 5 aan zon nodig heb om de accu op te laden. (3200 mAh * 1,2 = 3840mAh / 800 mAh (per uur)) = 4,8
Ik heb 800 mAh genomen als waarde wat lager ligt dan het paneel zal krijgen in volle zon, echter neem ik uiteraard in rekening dat de zon er niet altijd vol op schijnt (nu ben ik hier ook mee bezig, en heb al een Solar Tracker ontworpen op basis van een Microcontroller welke het paneel zal richten op de zon gedurende de dag voor maximale opbrengst).
Maximale wat het paneel kan leveren (volle zon) is 1.11 Amp, mogelijk iets hoger, mogelijk iets lager.
De accu heb ik berekend op basis van een 0.3 Amp gebruik van de Fonera.
Hiervoor is de berekening: 300mAh per uur, dus : 3200mAh / 300mAh = 10.6 uur (waarschijnlijk zal het iets minder zijn naar gelang het systeem ouder wordt, omdat de accu uiteraard ook minder wordt).
So far heb ik het alleen nog in theorie kunnen uitwerken, materiaal ed. heb ik inmiddels, moet nu alleen nog een beweegbaar frame maken voor het zonne paneel, en zorgen dat de tracker dit frame stuurt.
Zodra het eea op het balkon gemonteerd is hier, ga ik wat fotos schieten :)
De bedoeling is iig dat de fonera volledig op de zon gevoed wordt en de enige kabel die van binnen af komt, wordt de UTP kabel, de rest van de apparatuur zal in waterdichte behuizingen komen.
evharten

Postby Fokko » Fri Mar 23, 2012 9:27 am

Sjamphon en evharten, bedankt voor de informatie! Hier kan ik zeker wat mee.
Zelf ben ik op dit moment bezig te kijken hoe ik het bereik kan verbeteren. De Simpl is leuk maar kan gezien de bebouwing hier verder weinig mee. Ik heb daarom een WRT54GL aangeschaft en deze geflasht met FON firmware. Het een en ander heb ik ingepakt in een oude cassettebandjes opbergdoos (kan je ook zien op de foto) en buiten geplaatst op een muurtje op het balkon. Bij mij is dit op de eerste verdieping aan de achterkant van de woning, 100 meter verderop is dit echter op straatniveau. Wat bereik en ontvangst betreft werkt dit perfect en heb zelfs klanten die van de verbinding gebruik maken. Hetzelfde wil ik gaan doen aan de voorkant van de woning. Het zoeken is nog naar een water dichte systeemdoos waar ik de router in kan plaatsen.
Ook ben ik met zelfbouw antennes in de weer geweest maar het beste resultaat bereik ik toch echter met de originele antennes van de wrt 54gl.

Mijn Fon in the box
2012-03-23 09.02.38.jpg
2012-03-23 09.02.38.jpg (47.02 KiB) Viewed 2485 times

Uitzicht vanaf de FON (het apparaatje wat je ziet is een oude regenmeter)
2012-03-23 10.02.23.jpg
2012-03-23 10.02.23.jpg (65.85 KiB) Viewed 2481 times

De WRT 54GL
2012-03-10 13.29.477.jpg
2012-03-10 13.29.477.jpg (51.74 KiB) Viewed 2485 times
Last edited by Fokko on Fri Mar 23, 2012 10:08 am, edited 1 time in total.
Fokko

Postby evharten » Fri Mar 23, 2012 9:47 am

Ik heb gewoon een RP-SMA naar N connector genomen (kabel van 3 meter momenteel) en die naar buiten geleid en daar op een TP-Link 15dBi 1.5 Meter antenne gemonteerd op het balkon ;) gezien ik op 4 hoog woon, is het bereik best leuk zo ;)
evharten

Postby Sjamphon » Tue Mar 27, 2012 11:18 am

Probleem: HTPC-achtiger media speler heeft moeite met de voeding.

Bij zonneschijn bevat het voltage waarschijnlijk te veel pieken/onregelmatigheden, waardoor uiteindelijk het geluid begint te stotteren/storen ( filmpje kijken gaat dus wel, maar luisteren is niet prettig meer )
Wat is wijsheid? Voor een (zeer) laag verbruik een dure dc/dc 12,5 volt stabilisator kopen (zoals in campers en op bootjes vaak worden gebruikt), of een andere goedkopere stabilisator regelen?

Een regelaar zoals in de dynamo in de auto zit, is dat niet wat? (behalve dat deze waarschijnlijk op een te hoog voltage regelen, waardoor de piekjes gewoon blijven bestaan?)
condensator plaatsen?
Sjamphon

Postby evdm » Tue Mar 27, 2012 2:29 pm

Sjamphon wrote:Probleem: HTPC-achtiger media speler heeft moeite met de voeding.

Levert de zonnecel wel genoeg stroom? Als dat niet zo is, zakt de spanning in. Dan krijg je hetzelfde effect als vroeger een oude cassetterecorder op batterijen, waarvan de batterijen bijna leeg zijn...
evdm

Return to Nederlands